2012. december 9., vasárnap

Igazi téli finomság: fordított sütőtöktorta dióva, aszalt gyümölcsökkel

Évek óta sütöm a diós-áfonyás fordított sütőtökös tortámat, amit azok is jóízűen megesznek, akik amúgy még a narancssárga dolgokat is messze elkerülik. Idén második alkalommal készítettem el a Mikulás ünnepségre, ahová már szinte belépőként kérte a család. Azóta nem győzöm küldözgetni a receptet, így most inkább kiírom itt, külön bejegyzésben. Egyébként karácsonyra is ez lesz nálunk vendégvérónak, mert villámgyors, mint egy muffin (azaz kisgyerek is könnyen összekeverheti), de annál azért sokkal különlegesebb.



Az eredeti receptet a chilli&ciabatta oladalán találtam, ahol pekándióval készül ez a finomság. Mivel a kertemben sima dió terem, én azzal kísérleteztem. És hát változtattam mást is a recepten, a sima lisztet kicseréltem teljes kiőrlésű rozsra. Jól tettem, úgy is isteni finom, de persze simával is. Viszont egyszer sajnos ennél is tovább mentem és a vaj és cukor mennyiségét akartam csökkenteni. Na, ezt már nem kellett volna. Ez a torta ilyen, így kell elfogadni… nagyon vajas és nagyon cukros!

Teteje (alja):
20 dkg vaj (nem margarin!)
20 dkg barnacukor (vagy méz, vagy fele-fele)
20 dkg aszalt vörösáfonya és egyéb apróra vágott aszalványok, akkor finom, ha savanykás, de jó a füge, mazsola, barack, meggy, bármi
12 dk pörkölt, durvára vágott dió

Tészta:
2 tojás
25 dkg sült sütőtökpüré (fontos, hogy sült legyen, mert a főtt püré ízetlen)
90 ml olaj
20 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
1 kiskanál szódabikarbóna
5-10 dkg mézet lehet bele tenni, de szerintem elhagyható 
1 teáskanál fahéj
csipet só


Egy kis lábosban szárazon megpörkölöm a diót, majd ráöntöm a barnacukrot/mézet és enyhén karamellizálom. Erre jön a vaj, összeolvasztom őket, majd bele az aszalványok. Félreteszem.


A tésztája egyszerű, mint egy muffin.  Külön tálban összekeverem a száraz és nedves hozzávalókat, majd a kettőt lazán összevegyítem.
Egy kapcsos tortaforma alját ki kell bélelni alufóliával, de úgy , hogy bőven túlnyúljon a forma szélén. Ráteszem a peremet és a fóliát felhajtogatom a peremre is. A biztonság kedvéért az egész formát kívülről még egyszer becsomagolom fóliával, nehogy a vajas keverék kicsurogjon sülés közben. Először a vajas-diós-áfonyás öntetet kell beleönteni a formába, majd erre jön a tészta. 
Kipróbáltam szilikon formával, szuperjól kijön abból is mindenféle bélelgetés nélkül!

180 fokon megsütöm 40 perc egy óra, változó.
Innen két verzióban létezik, a másodikat a véletlen produkálta, de nagyon örültem neki.

1. A sütőből kivéve, pihentetem 10-15 percet, majd egy tányérra fordítom, vigyázva, hogy a forró vaj a tésztára csurogjon és ne a kezemre. A karamelles vaj ekkor beszivárog a tésztába, és fentről lefelé jól átjárja azt. A tetején ottmarad a dió és az áfonya. 
2. Nem veszem ki a formából, hanem benne hagyom, amíg teljesen ki nem hűl (ez csak a cukros verzióban működik, mézzel ragacsos marad és csúnya esz). Ekkor fordítom meg és borítom tálra. Így a vajas, karamelles mártás megdermed a forma aljában, magába zárja a diós aszalványokat, mint a gyümölcstortán a zselatin. 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

MINDEN VÉLEMÉNY SZÁMÍT, ÍRJ NEKÜNK!